ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ

Ως έκνομη και διχαστική πράξη η οποία στοχεύει στην αρπαγή της πνευματικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας χαρακτηρίζει η Επισκοπή Ράσκας και Πριζρένης την ενέργεια του Αλβανού υπηκόου, Νικόλα Τζούφκα (Nikolla Xhufka), ο οποίος αυτοαποκαλείται ως κληρικός, ισχυρισμό τον οποίο έχει διαψεύσει η Εκκλησία της Αλβανίας, να εισβάλει σε ναό του Αγίου Αρχαγγέλου Μιχαήλ σε χωριό του Δήμου Ποντούγεβο στο Κοσσυφοπέδιο, όπου, παρουσία εκπροσώπων του δήμου, προέβη σε “εκκλησιαστική τελετή”.

Η δράση του Τζούφκα στην Αλβανία είναι γνωστή, καθώς προβάλει εθνικιστικές και αλυτρωτικές θέσεις και απόψεις, πολλές φορές φιλοξενούμενος και από αλβανικά Μέσα Ενημέρωσης! Όλα αυτά ενδεδυμένος με ιερατική περιβολή, παραπλανώντας την κοινή γνώμη, ενώ φωτογραφίζεται με σημαίες της Αλβανίας και χάρτες της λεγόμενης “μεγάλης Αλβανίας”. Πρόκειται για μια προσωπικότητα την οποία πριν ένα χρόνο η Ιερά Μητρόπολη Ελμπασάν, με επίσημη ενημέρωσή της, είχε καταγγείλει για τη δράση του ενώ είχε ενημερώσει το λαό ότι ο συγκεκριμένος πολίτης της χώρας ουδεμία σχέση έχει με την κανονική Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας. Συνεπώς πρόκειται για έναν ψευδό ιερέα ο οποίος δρα με την ανοχή του Αλβανικού κράτους.

Κήρυκας του εθνικισμού και στο Κοσσυφοπέδιο
Μάλιστα, η δράση του επεκτάθηκε και στο Κοσσυφοπέδιο όπου με κηρύγματα μίσους και διχασμού επέλεξε την 28η Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποίοι Αλβανοί γιορτάζουν την ημέρα της ανεξαρτησίας τους, προκειμένου να προβεί σε ακόμη μια ενέργεια που το μόνο που επιτυγχάνει είναι η όξυνση των σχέσεων σε μια εύθραυστη περιοχή, όπου οι σχέσεις Αλβανών και Σέρβων μονίμως δοκιμάζονται.

Η Τοπική Εκκλησία του Κοσσυφοπεδίου δεν άφησε το συμβάν να περάσει απαρατήρητο. Με ανακοίνωσή της κατήγγειλε την πράξη. Η Επισκοπή Ράσκας επικαλείται στην ανακοίνωσή της δημοσίευμα της διαδικτυακή πύλη kosovapost.net, το οποίο προέβαλε την ενέργεια του Τζούφκα ο οποίος εισήλθε στο ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, κτίσμα του 15ου αιώνα. Η τοποθέτηση της Επισκοπής στέκεται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι στην έκνομη ενέργεια συμμετείχαν εκπρόσωποι του Δήμου. Σύμφωνα με το κοσοβάρικο δημοσίευμα, στόχος αυτής της ομάδας ήταν να προβεί στην ανακήρυξη αυτής της εκκλησίας ως «Εκκλησίας του Φάνα Νόλι», που ανήκει στην αυτοαποκαλούμενη “Αλβανική Εθνική Ορθόδοξη Εκκλησία” από το Ελμπασάν, της οποίας “ηγείται” ο Τζούφκα.

Μάλιστα, υπέβαλε και μήνυση προς τον Νικόλα Τζούφκα και αναμένεται να ζητήσει από τις αρχές του Κοσσυφοπεδίου υπό ποιες συνθήκες κατάφερε να εισβάλει στο ναό μαζί με εκπροσώπους του Δήμου Ποντούγεβο.

“Επείγουσα ανάγκη η προστασία μας”
“Αυτή η έκνομη πράξη είναι μόνο μία ακόμη σε μια σειρά τέτοιων πράξεων που στοχεύουν στην κλοπή της πνευματικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή στην «αλβανοποίηση» ή «κοσοβαροποίηση» της πνευματικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς”, υπογραμμίζει στην ανακοίνωση της η Επισκοπή Ράσκας και Πριζρένης η οποία έχει προβεί σε ενημέρωση των αρμόδιων αρχών για τέτοιους είδους ενέργειες που συμβαίνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, χωρίς να λαμβάνουν την ανάλογη δημοσιότητα.

“Η τελευταία περίπτωση επιβεβαίωσε τους ισχυρισμούς μας, αυτή τη φορά με έναν αναμφισβήτητο και εξαιρετικά ανησυχητικό τρόπο. Τέτοιες και παρόμοιες πράξεις υποδηλώνουν την επείγουσα ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής και πνευματικής μας κληρονομιάς, κυρίως από άτομα και οργανισμούς που συνδέονται με θεσμούς του Κοσσυφοπεδίου ή από άτομα που ενεργούν με μεγαλύτερη ή μικρότερη υποστήριξη από αυτούς τους θεσμούς”, τονίζεται στην ανακοίνωση.

Αδελφικές οι σχέσεις Σερβικής Εκκλησίας και Εκκλησίας της Αλβανίας
Με αφορμή το περιστατικό η Επισκοπή Ράσκας και Πριζρένης προέβη σε ενημέρωση σχετικά με τις δράσεις Τζούφκα, αναρτώντας στην επίσημη διαδικτυακή της πύλη, την ανακοίνωση της Μητρόπολης Ελμπασάν.

Ακόμη, τονίζει η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας είναι δύο αδελφές, αυτοκέφαλες Εκκλησίες, οι οποίες έχουν τις δικήτους δικαιοδοσία εντός των γεωγραφικών ορίων που ορίζονται. Παράλληλα, χαρακτηρίζει ως εξαιρετικά καλές και αδελφικές τις σχέσεις μεταξύ των δύο Εκκλησιών. Επιβιώνοντας αυτές τις σχέσεις αναφέρει ότι “Ορθόδοξοι πιστοί από την Αλβανία επισκέπτονται συχνά τα ιερά μας στο Κοσσυφοπέδιο και τα Μετόχια και σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να λειτουργήσουν στην αλβανική γλώσσα με τους ιερείς και τους μοναχούς μας”.

Συστηματικός παραπλανητής της κοινής γνώμης
Σύμφωνα με την ενημέρωση που είχε κάνει η Μητρόποληξ Ελμπασάν το Νοέμβριο του 2022, ο Νικόλα Τζούφκα δεν είναι ορθόδοξος κληρικός και δεν αναγνωρίζεται ως τέτοιος από καμία χριστιανική εκκλησία σε καμία χώρα. Ισχυρίζεται ότι χειροτονήθηκε από κάποιον σερβορουμανικής καταγωγής, ο οποίος δεν έχει καμία σχέση με την Ορθόδοξη Εκκλησία και δεν είναι κληρικός της. Πρόκειται απλώς για εξαπάτηση της κοινής γνώμης.

Ο ίδιος δηλώνει δημόσια ότι έχει δημιουργήσει μια “κοινότητα με πιστούς”, με τη Μητρόπολη να τον διαψεύδει. “Εκπροσωπεί μόνο τον εαυτό του, δεν έχει ούτε εκκλησία ούτε κοινότητα πιστών, παρά τις πομπώδεις δηλώσεις του που κατά καιρούς κάνει στα ΜΜΕ”.

Αυτό που αποκαλεί «εκκλησία», το δημιούργησε στο υπόγειο του σπιτιού του, παραπλανώντας την κοινή γνώμη, ακόμη στα ΜΜΕ, ότι πρόκειται για «παλαιοχριστιανική κατακόμβης»!

Όσο για τις σπουδές τις οποίες επικαλείται ότι έχει κάνει, περιορίζονται στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας αλβανικής εκπαίδευσης. Μάλιστα, τα ατοπήματά του σε βασικά θεολογικά θέματα βρίθουν, με τη Μητρόπολη Ελμπασάν να υπογραμμίζει ότι είναι προσωπικές του θέσεις που καμιά σχέση δεν έχουν με τη θεολογία της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Υβριστής των Ορθοδόξων ιερέων της Αλβανίας
Εκτός όμως από συστηματικός παραπλανητής της κοινής γνώμης, είναι και υβριστείς των Ορθοδόξων κληρικών της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν εκφράζουν την “πατριωτική εκκλησία”, που ο ίδιος ευαγγελίζεται. “Η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας είναι η μόνη πνευματική και επίσημη αρχή που εγγυάται τη διατήρηση και προαγωγή δογματικών και εκκλησιαστικών αρχών, η οποία ηγείται από τα νόμιμα όργανά της σύμφωνα με το καταστατικό και τους εκκλησιαστικούς κανόνες της. Οποιαδήποτε προσπάθεια, τόσο στο παρελθόν όσο και τώρα, για μείωση του ρόλου και της προσφοράς της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Αλβανία θα αποτύχει με τη χάρη και τη βοήθεια του Θεού”, ανέφερε η ανακοίνωση.

Στο επικίνδυνο αυτό παιχνίδι, συνυπεύθυνα είναι και τα αλβανικά ΜΜΕ, σύμφωνα με τη Μητρόπολη Ελπμασάν, τα οποία δίνουν βήμα και αναπαράγουν τις ανεύθυνες, προκλητικές και γεμάτες μίσος θέσεις του. Απόδειξη για όλα αυτά και η δεκάδες φωτογραφίες που αναρτά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τον εικονίζουν με εθνικιστικά αλβανικά σύμβολα, όπως σημαίες του UCK και σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και με όπλα.

Άβατο για τους Σέρβους τα Ορθόδοξα ιερά στο Ποντούγεβο εξαιτίας του φόβου
Το εκκλησάκι του Αρχαγγέλου Μιχαήλ, μέσα στο οποίο ο Τζούφκα θέλησε να εκφράσει τα εθνικιστικά του αισθήματα, έχει μακραίωνη πνευματική σύνδεση με την περιοχή του Ποντούγεβο. Μάλιστα, οι Αλβανοί του χωριού Ρακίνιτσα, το αποκαλούν “Kiša Lazarit” – Εκκλησία του Λαζάρου γιατί, σύμφωνα με την παράδοση, μετά τη μάχη του Κοσσυφοπεδίου (1389), η σορός του Σέρβου πρίγκιπα Λαζάρου πέρασε τη νύχτα σε αυτό όταν μεταφέρθηκε από την Πρίστινα στο μοναστήρι της Ραβάνιτσα. Η εκκλησία χτίστηκε τον 14ο ή 15ο αιώνα, ανακαινίστηκε για πρώτη φορά τον 16ο αιώνα, και για δεύτερη φορά το 1936. Υπάρχουν επίσης τα ερείπια ενός παλιού σερβικού νεκροταφείου στο χωριό. Οι λειτουργίες γίνονταν περιστασιακά στην εκκλησία έως ότου ο εναπομείνας σερβικός πληθυσμός στα γύρω χωριά και το Ποντούγεβο εκδιώχθηκε από τον UCK το 1999.

Αρκετές εκκλησίες στο δήμο του Ποντούγεβο καταστράφηκαν, μεταξύ αυτών, ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Αποστόλου Ανδρέας, ο οποίος πυρπολήθηκε από τους μαινόμενους κοσοβάρους κατά το πογκρόμ ​​του 2004. Ο ναός αργότερα επισκευάστηκε, αλλά εξαιτίας στην ανασφάλεια στην περιοχή, οι Σέρβοι, δεν τολμούν μεταβούν εκεί. Κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας στην περιοχή του Ποντούγεβο, όπως αναφέρει η Επισκοπή Ράσκας, διαπιστώθηκε ότι μετά τον πόλεμο του 1999, πολλά σερβικά ορθόδοξα νεκροταφεία στα γύρω χωριά έχουν καταστραφεί.

Σύμφωνα με την Επισκοπή Ράσκας και Πριζρένης, η αιτία που ο Αρχάγγελος Μιχαήλ στη Ρακίνιτσα επέζησε, είναι ότι το σεβάστηκαν οι παλαιότεροι Αλβανοί κρατώντας την παράδοση σχετικά με τη μεταφορά εκεί του νεκρού σώματος του Αγίου Πρίγκιπα Λαζάρου μετά τη μάχη του Κοσσυφοπεδίου.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.