Σήμερα, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Μάρκου, ο οποίος ονομαζόταν και Ιωάννης, ήταν Ιουδαίος Ελληνιστής και η μητέρα του Μαρία ήταν αδελφή του Αποστόλου Βαρνάβα. Η οικογένειά του διέθετε ευρύχωρο σπίτι στην Ιερουσαλήμ για τις συνάξεις των Χριστιανών.

Εκεί έλαβε χώρα το τελευταίο δείπνο του Ιησού με τους Μαθητές Του και ο Ιωάννης Μάρκος είναι ο άνθρωπος, «ο κεράμιον ύδατος βαστάζων», ο οποίος θα έδειχνε στους δύο Μαθητές που έστειλε ο Ιησούς για την προετοιμασία του δείπνου το «ανώγαιον μέγα εστρωμένον έτοιμον».

Η καταγωγή του Αποστόλου Μάρκου ήταν από την Κύπρο. Από νεαρή ηλικία άρχισε τη διακονία της κηρύξεως του Ευαγγελίου, συνοδεύοντας τους Αποστόλους Βαρνάβα και Παύλο στο ιεραποστολικό τους έργο. Έτσι, ήρθε ως συνοδός τους στην Κύπρο το 45 μ.Χ.

Στην αρχή της δεύτερης περιοδείας, μετά την Αποστολική Σύνοδο, κατά τον «παροξυσμό» που παρατηρήθηκε μεταξύ Παύλου και Βαρνάβα, ο τελευταίος με τον Μάρκο απέπλευσαν στην Κύπρο.

Ο Απόστολος Μάρκος είναι ο ιδρυτής και πρώτος Επίσκοπος της Εκκλησίας της Αλεξάνδρειας. Μετά από περιοδεία σε διάφορα μέρη της Αιγύπτου και της Λιβύης, επέστρεψε στην Αλεξάνδρεια. Την ημέρα του Πάσχα το 62 μ.Χ., οι Εθνικοί τον συνέλαβαν, τον υπέβαλαν σε φρικτά βασανιστήρια και τον έριξαν στη φυλακή. Την επόμενη της Κυριακής του Πάσχα, τον έσυραν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας και μαρτύρησε, ευχαριστώντας τον Θεό, διότι αξιώθηκε να αποθάνει μαρτυρικά υπέρ του Αγίου Ονόματος Αυτού. Οι ειδωλολάτρες θέλησαν να κάψουν το άγιο λείψανό του σε τόπο που ονομαζόταν «εις τους Αγγέλους», όπου αργότερα ιδρύθηκε και ναός, το λεγόμενο «Αγγέλιον», αλλά λόγω της θύελλας που ξέσπασε με βροχή και χαλάζι, εγκατέλειψαν το ιερό λείψανο και έφυγαν. Οι Χριστιανοί, αφού παρέλαβαν με σεβασμό το τίμιο σκήνωμά του, το κατέθεσαν σε μνημείο, επί του οποίου οικοδομήθηκε ναός προς τιμήν του. Το ιερό λείψανο του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, αργότερα μετακομίσθηκε στη Βενετία.

Ο Μάρκος είναι ο συγγραφέας ενός εκ των τεσσάρων Ευαγγελίων της Καινής Διαθήκης. Σ’ αυτό βρίσκουμε πληροφορίες από τη διδασκαλία του Χριστού και την πλούσια παράδοση της Εκκλησίας. Το περιεχόμενό τους έχει ένα βαθύτερο θεολογικό νόημα και αποσκοπεί στο να δείξει ότι στο Πρόσωπο του Αναστημένου Θεανθρώπου Χριστού εκπληρώθηκαν οι επαγγελίες του Θεού για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Η θεολογική σκέψη του Αποστόλου Μάρκου κινείται μεταξύ τωρινών παθημάτων των πιστών και μέλλουσας δόξας, με αποκορύφωμα τη μέλλουσα δόξα για την οποία κατασκευάστηκε ο άνθρωπος και στην οποία επανέρχεται με το νέο Αδάμ, τον αναστημένο Σωτήρα και Λυτρωτή Ιησού Χριστό.

Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Τοῦ Πέτρου συνέκδημος, καὶ κοινωνὸς ἱερός, τοῦ Λόγου διάκονος, καὶ ὑποφήτης σοφός, ἐδείχθης Ἀπόστολε, ὅθεν τὸ τοῦ Σωτῆρος, Εὐαγγέλιον θεῖον, Μᾶρκε διαχαράττεις, ὡς οὐράνιος μύστης, διὸ Εὐαγγελιστὰ σέ, πόθω γεραίρομεν.

Έτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’.
Ἀπόστολε ἅγιε καὶ Εὐαγγελιστά Μάρκε, πρέσβευε τῷ ἐλεήμονι Θεῷ ἵνα πταισμάτων ἄφεσιν, παράσχῃ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.

Κοντάκιον
Ἦχος β. Τὰ ἄνω ζητῶν.
Ἐξ ὕψους λαβών, τὴν χάριν τὴν τοῦ Πνεύματος, ῥητόρων πλοκάς, διέλυσας Ἀπόστολε, καί τά ἔθνη ἅπαντα, σαγηνεύσας, Μᾶρκε ἀοίδιμε, τῷ Δεσπότῃ προσήγαγες, τό θεῖον κηρύξας Εὐαγγέλιον.

Μεγαλυνάριον
Πέτρω τω Θεόπτη μαθητευθείς, των υπερκοσμίων, εχρημάτισας μιμητής· όθεν του Σωτήρος, ημίν ευηγγελίσω, ώ Μάρκε θεηγόρε, την συγκατάβασιν.

Εκκλησία Online
Γράψε το σχόλιό σου

Αφήστε μια απάντηση

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.