Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Οι δύο αυτές χαρισματικές προσωπικότητες του Βυζαντινού κράτους αναλογιζόμενες την θρησκευτική, πολιτική και εν γένει γεωστρατηγική σημασία της διαδόσεως του ελληνορθοδόξου πνεύματος στην καρδιά των Σλαβικών πληθυσμών, απέστειλαν ως ιεραποστόλους δύο επιφανείς, λίαν μεμορφωμένους , κατά σάρκα αδελφούς θεσσαλονικείς, τους Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο, οι οποίοι επρόκειτο να αναδειχθούν σε φωτιστές των Σλάβων και άπασης της Ευρώπης, όπως εύστοχα σε σχετική εγκύκλιό του είχε γράψει προ ετών ο μακαριστός πάπας Ιωάννης-Παύλος ο Β’.

Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Τι εορτάζουμε σήμερα 11 Μαΐου

Χάριν της ιστορίας αξίζει να αναφερθεί ότι ο εκχριστιανισμός των Σλάβων είχε ήδη αρχίσει επί της εποχής ακόμα του Αυτοκράτορος Ηρακλείου (610-640), αλλά η ουσιαστική πνευματική καλλιέργεια τους με το γνήσιο ορθόδοξο πνεύμα της ελληνοχριστιανικής ανατολής επισυνέβη από τους αυτάδελφους ιεραποστόλους του Οικουμενικού Πατριαρχείου μας, Κύριλλο και Μεθόδιο.
Η στροφή του ηγεμόνος Ραστισλάβου πρός το Βυζάντιο και το Οικουμενικό Πατριαρχείο απέβλεπε στην αποστολή ιεραποστόλων, οι οποίοι θα δίδασκαν τον λαό του στη μητρική του γλώσσα, δηλαδή στη σλαβική, στην οποία θα τελούσαν και την Θεία Λειτουργία ενώ θα μετέφραζαν επί τη βάσει του σλαβικού αλφαβήτου και όλα τα ιερά βιβλία, με πρώτα τα Ιερά Ευαγγέλια και τα λοιπά λειτουργικά κείμενα, όπως την Θεία Λειτουργία και τις υπόλοιπες ιεροπραξίες των μυστηρίων της Εκκλησίας.

Ο Άγιος Κύριλλος, κατά κόσμον Κωνσταντίνος, εδίδαξε την σλαβική γλώσσα και σύμφωνα με τον “Βίο Κυρίλλου”, που αποτελεί σημαντική ιστορική πηγή, μετέφρασε ολόκληρη την εκκλησιαστική τάξη και τους δίδαξε τον όρθρο, τις Ώρες, τη Λειτουργία, τον Εσπερινό, το Απόδειπνο και τα Θεία Μυστήρια.

Όλα τα παραπάνω επετεύχθησαν χάριν στο γεγονός ότι οι δύο αυτάδελφοι δημιούργησαν ένα νέο αλφάβητο, κατάλληλο για να εκφράζει όλους τους φθόγγους της σλαβικής γλώσσας, η οποία μέχρι τότε ήταν άγραφη (προφορική) αφού δεν υπήρχε σλαβικό αλφάβητο. Το νέο, λεγόμενο Γλαγολιτικό Αλφάβητο απετέλεσε την βάση για το τιτάνιο μεταφραστικό και εν γένει διδακτικό έργο των δύο αδερφών, το οποίο έφτασε στο αποκορύφωμα του όταν η γραπτή πλέον σλαβική γλώσσα απετέλεσε την λειτουργική γλώσσα της Εκκλησίας στην Μεγάλη Μοραβία.

Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Τι εορτάζουμε σήμερα 11 Μαΐου

Αντιμέτωποι με τους εχθρούς της χρήσης της σλαβικής γλώσσας

Οι δύο Άγιοι όμως ευρέθησαν αντιμέτωποι με τους θεωρητικούς εχθρούς της εισαγωγής και χρήσης της σλαβικής γλώσσας ως λειτουργικής γλώσσας της Εκκλησίας, οι οποίοι είναι ιστορικώς γνωστοί με την επωνυμία “Τριγλωσσίτες ή Πιλατιανοί”. Οι αιρετικοί αυτοί καινοφανείς δήθεν διδάσκαλοι, που στην πραγματικότητα εκπροσωπούσαν την ακραία συντηρητική άποψη ορισμένων εκ της Ρωμαϊκής (Παπικής) Εκκλησίας, επίστευαν και διεκήρυτταν ότι μόνο τρείς είναι οι ιερές Γλώσσες, ήτοι η Εβραϊκή, η Ελληνική και η Λατινική, στις οποίες και μόνο θα πρέπει να τελείται η Θεία Λειτουργία. Οι εν λόγω θεωρητικοί χρησιμοποιούσαν ως επιχείρημα τους το γεγονός ότι και ο Ρωμαίος ηγεμών, Πόντιος Πιλάτος (εξ ου και Πιλατιανοί) είχε δώσει εντολή να αναγραφεί επί του ξύλου του Σταυρού του Κυρίου η αιτία της σταυρικής καταδίκης του μόνο στην εβραϊκή, ελληνική και λατινική γλώσσα.
Οι τριγλωσσίτες αιρετικοί έφθασαν μέχρι του σημείου να κατηγορήσουν τους δύο αδελφούς και ιδιαίτερα τον Άγιο Κύριλλο γιατί δημιούργησε σλαβική γραφή και μάλιστα την δίδασκε ο ίδιος, ενώ μέχρι τότε δεν την είχε εφεύρει “ούτε απόστολος, ούτε Πάπας της Ρώμης, ούτε ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, ούτε ο Ιερώνυμος, ούτε ο Αυγουστίνος”.

Όπως πληροφορούμαστε από τους βιογράφους του Αγίου Κυρίλλου, ο ίδιος αγωνίστηκε σθεναρά και καταντρόπιασε με ατράνταχτα επιχειρήματα τους αιρετικούς τριγλωσσίτες και έτσι καθιερώθηκε η χρήση της σλαβικής γλώσσας ως λειτουργικής γλώσσας στην Εκκλησία.

Παρά τις διώξεις των δύο Αγίων από το Παπικό φραγκικό κλήρο, εντούτοις ο σπόρος τους στη γή της Μεγάλης Μοραβίας εβλάστησε και καρποφόρησε. Οι δε μαθητές τους συνέχισαν το θεάρεστο έργο τους και με το πέρασμα του χρόνου οι Σλαβικοί λαοί ασπάσθηκαν το Ορθόδοξο δόγμα και απέρριψαν τις καινοφανείς αιρετικές διδασκαλίες της Ρώμης, αναγνωρίζοντες ως Μητέρα Εκκλησία το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.