Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Εξέχουσες εκκλησιαστικές προσωπικότητες του 9ου αιώνα, που ανέλαβαν και έφεραν σε πέρας τον εκχριστιανισμό των Δυτικών Σλάβων. Η Εκκλησία τούς ανακήρυξε ισαποστόλους και αγίους και τιμά τη μνήμη τους κάθε χρόνο στις 11 Μαΐου.

Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος: Εορτή 11 Μαΐου

Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος ήταν αδέλφια και γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, από επιφανή, ευσεβή και ενάρετη οικογένεια. Μεγαλύτερος από τους δύο ήταν ο Μεθόδιος, ο οποίος γεννήθηκε το 815, ενώ ο Κύριλλος γεννήθηκε δώδεκα χρόνια αργότερα το 827.

Σε νεαρή ηλικία, οι δύο αδελφοί, μετέβησαν στη Μονή Πολυχρονίου στην Κωνσταντινούπολη, όπου συνέχισαν τις σπουδές τους. Η γνωριμία τους με τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Φώτιο υπήρξε καθοριστική για τη μετέπειτα εξέλιξή τους. Όταν αυτοκράτορας ήταν ο Μιχαήλ Γ’ ο Μέθυσος, ο Φώτιος επέλεξε τους Κύριλλο και Μεθόδιο, οι οποίοι διέθεταν ήδη μεγάλη θεολογική, φιλοσοφική και φιλολογική κατάρτιση, για να εκτελέσουν το ιεραποστολικό έργο του εκχριστιανισμού των δυτικών Σλάβων.

Τα δύο αδέλφια δέχθηκαν μεγάλη προθυμία το ιεραποστολικό έργο που τους ανατέθηκε. Για το λόγο αυτό επινόησαν το γλαγολιτικό αλφάβητο και μετέφρασαν σ’ αυτό, την Αγία Γραφή και πολλά άλλα λειτουργικά και θεολογικά βιβλία. Η ζωή και η διακονία τους δεν ήταν απρόσκοπτη, διότι οι Λατίνοι επιθυμούσαν κι αυτοί να έχουν με το μέρος τους πολιτικά και εκκλησιαστικά τους Σλάβους.

Μετά από πολλούς μόχθους και θυσίες, κοιμήθηκαν ειρηνικά, ο μεν Κύριλλος το 869 στη Ρώμη, ο δε Μεθόδιος το 885 στη Μοραβία (τμήμα της σημερινής Τσεχίας).

Η ιεραποστολική πορεία τους, παρά τα τόσα θρησκευτικά και πολιτιστικά επιτεύγματά της για ολόκληρο το Βορρά, δεν μας είναι γνωστή από τους Βυζαντινούς. Αν και εργάσθηκαν όσο λίγοι για την δόξα της Ορθοδοξίας, άργησαν οι Ελληνόφωνες Ορθόδοξες Εκκλησίες να τους περιλάβουν στον κατάλογο των εκλεκτών του Θεού Αγίων. Τη ζωή και τη δράση τους τη μαθαίνουμε από σλαβικές και λατινικές πηγές και από δύο παλαιοσλαβονικές βιογραφίες.

Οι δύο Άγιοι ανεδείχθησαν άξιοι μιμητές του Αποστόλου Παύλου σε πολλούς τομείς του βίου και της δράσεώς τους. Καταρχάς εντάσσονται μέσα στο σχέδιο της Θείας Οικονομίας. Και μετά την έλευση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στη γη η Θεία Οικονομία εκφράζεται κατά τον καλύτερο τρόπο με τη φράση του Αποστόλου Παύλου «ος πάντας ανθρώπους θέλει σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν», την οποία επαναλαμβάνει ο βιογράφος του Αγίου Μεθοδίου, τον οποίο ο Θεός ανέστησε ως διδάσκαλο στους καιρούς του χάριν του Σλαβικού γένους, για το οποίο ποτέ κανείς ποτέ δεν είχε ενδιαφερθεί.

Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ’. Τὴ ὑπερμάχω.
Τῶν Ἀποστόλων εἰσδεξάμενοι τὴν ἔλλαμψιν, τῶν Σλάβων ὤφθητε φωστῆρες καὶ διδάσκαλοι, τὸν τῆς χάριτος κηρύξαντες πάσι λόγον. Ἀλλὰ ὢ Κύριλλε παμμάκαρ καὶ Μεθόδιε πάσης βλάβης ἐκλυτρώσασθε καὶ θλίψεως τοὺς κραυγάζοντας, χαίροις ζεῦγος μακάριον.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.