Η Αγία Βαρβάρα Προστάτης: Θεωρείται πρώτα απ’ όλα προστάτις του Πυροβολικού Σώματος του Στρατού. Το έθιμο αυτό εισήλθε στην χώρα μας από την Δύση, όπου θεωρήθηκε ότι τα πυρά του πυροβολικού συμβολίζουν τους τιμωρητικούς κεραυνούς που κατέκαυσαν τον άσπλαχνο πατέρα της. Στην Ελλάδα το Πυροβολικό οργανώθηκε σε Σώμα από τον Καποδίστρια το 1828. Αποτελείτο αρχικά από ένα Τάγμα Πυροβολιστών και ένα Λόχο Φρουριακού Πυροβολικού με Πυροβόλα εμπροσθογεμή λείου σωλήνα.

Για πρώτη λοιπόν φορά το Ελληνικό Τάγμα Πυροβολιστών (ονομασία της παλαιάς εποχής) εόρτασε την Αγία Βαρβάρα κατά την 4η Δεκεμβρίου 1829.

Παλαιότερα επίσης Αγία Βαρβάρα ονόμαζαν οι ναυτικοί μας τις πυριτιδαποθήκες και τους χώρους πυρομαχικών των πολεμικών πλοίων κι έτσι θεωρείται προστάτις των πυριτιδοποιών.

Κατά τα νεότερα χρόνια θεωρήθηκε προστάτις της Ελλάδος, λόγω των γνωστών γεγονότων που προκάλεσαν οι αντάρτες στη μνήμη της Αγίας στις 4 Δεκεμβρίου 1944, στου Μακρυγιάννη στην Αθήνα.

Η Αγία επίσης συνδέθηκε με την θεραπεία λοιμωδών νόσων και περισσότερο της ευλογιάς και θεωρείται προστάτις όσων υποφέρουν από τέτοια νοσήματα, αλλά και των Νοσοκομείων που περιθάλπουν τέτοιους ασθενείς. Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας επιδημίες χολέρας, πανούκλας και ευλογιάς είχαν ενσκήψει πολλές φορές στην παλαιά Αθήνα. Μάλιστα ο λαός πίστευε ότι κοντά στο Αστεροσκοπείο κατοικούσαν τρεις γυναίκες, η πανούκλα, η χολέρα και η βλογιά, που κατά καιρούς ταλαιπωρούσαν τους Αθηναίους με την φοβερή και θανατηφόρα παρουσία τους.

Όμως υπήρχαν προστάτες Άγιοι, όπως ο Άγιος Χαράλαμπος κατά της πανούκλας και η Αγία Βαρβάρα κατά της ευλογιάς, που τις καταπολεμούσαν και τις έθεταν ως τρόπαιο κάτω από τα πόδια τους. Αυτό φαίνεται στην παλαιά αθηναϊκή εικόνα της Αγίας Βαρβάρας στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Κεραμεικού, όπου απεικονίζεται η Αγία Βαρβάρα ένθρονη, έχοντας ως υποπόδιό της την ασθένεια της ευλογιάς, με μορφή άσχημης γυναίκας.

Επίσης μεταξύ Τρυφού και Δρυμού Βόνιτσας υπάρχει μία ιαματική πηγή που φέρει το όνομα της Αγίας Βαρβάρας και θεραπεύει τις γαστρικές, ρευματικές και δερματικές παθήσεις.

Εξαιρετικώς όμως τιμάται ως προστάτις των παρθένων, των ετοιμοθάνατων – ψυχορραγούντων και όσων εργάζονται με κίνδυνο αιφνίδιου και βίαιου θανάτου.

Εξ άλλου αυτό φανερώνει το Ποτήρι στα χέρια της, ότι δηλαδή πρέπει ο πιστός για να μην γευτεί το πικρό ποτήρι του θανάτου, να είναι έτοιμος με τα έργα μετανοίας να λάβει το ποτήριον της ζωής και να αποφύγει τον πνευματικό θάνατο και την αιώνια καταδίκη. Υπάρχει ακόμη μοναστηριακή παράδοση, που επιβάλλει να γίνεται κομποσκοίνι στην Αγία Βαρβάρα για την αποτροπή αιφνίδιου θανάτου και την επίτευξη χριστιανικού και ειρηνικού τέλους.

Είναι τέλος προστάτις όσων κινδυνεύουν από καταιγίδες, κεραυνούς και πυρκαγιές, των πυροσβεστών, των τυφεκιοφόρων, των μεταλλορύχων, των αρχιτεκτόνων, των βιβλιοθηκαρίων, των λατόμων, των οικοδόμων, των στρατιωτικών μηχανικών, των μαθηματικών, των πυριτιδοποιείων, των καλυκοποιείων, των αμαξοκαραγωγέων, των σταφιδεργατών (Ηράκλειον Κρήτης) και των ναυτεργατών. Στην Δύση επί πλέον θεωρείται προστάτις των εργατών ορυχείων, των πύργων, των φυλακισμένων, των κωδωνοποιών, των πυριτιδοποιών, των χαλκουργών και των μαγείρων.

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.