Με αφορμή την επερχόμενη Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρεται μεταξύ άλλων και στην καύση των νεκρών

Αναλυτικά η εγκύκλιος: 

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ

ΙΕΡΑ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

Αριθμ. Πρωτ. 234 Εν Ηρακλείω, τη 29η Μαρτίου 2016

Προς
τους Αιδεσιμωτάτους Κληρικούς, τους Οσιωτάτους Μοναχούς
και τον ευσεβή Λαό της Εκκλησίας Κρήτης

     Αγαπητοί αδελφοί, παιδιά της Εκκλησίας,
    Βρισκόμαστε ήδη στο μέσον της πορείας της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και η Αγία μας Εκκλησία λιτανεύει τον Τίμιο Σταυρό, για την πνευματική ενίσχυση του πιστού λαού Της, ο οποίος προσμένει την Ανάσταση του Κυρίου. Η προσκύνηση του Σταυρού, κατά την πορεία προς το Άγιο Πάσχα, υπενθυμίζει τη Σταυρική Θυσία του Κυρίου, «υπέρ της του κόσμου ζωής» (Ιω. 6,51).
 

Η Ορθόδοξη εμπειρία, το θεμέλιo της σταυροαναστάσιμης ζωής, δεν βρίσκεται στην ανακούφιση συναισθημάτων μίας ιδεολογικής χριστιανικής πρόσληψης ή εντός της διαπάλης της αποδεικτικότητας, των απόψεων και των διαφοροποιήσεων των διαφόρων διδαγματιστών, αλλά εντός της κατά χάριν σχέσης με τον Ιησού Χριστό και το συνάνθρωπο.
 

Ο Τίμιος Σταυρός είναι αναμφίβολα το ιερό σύμβολο της Εκκλησίας που προϋποθέτει τρόπο ζωής ωραιότητας και εσωτερικής σχέσης με τον Πανάγαθο Θεό και δεν αποτελεί ένα νεκρό διακριτικό σημείο μίας ιδέας κάποιας μερίδος ανθρώπων, οι οποίοι ονομάζονται χριστιανοί.
 

Τίποτα στον εσωτερικό πνευματικό αγώνα, δεν ατενίζεται ως δήλωση ομάδας, κάποιας αόριστης μεταφυσικής προοπτικής. Η αγιοπατερική Ορθόδοξη Παράδοση και ζωή, στο βάθος της, όχι μόνο κατανοεί, αλλά ζεί με τη μετάνοια και ορά κατά χάριν εντός της αγιάζουσας Εκκλησίας, η οποία αγάλλεται «ει μη εν τω σταυρώ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού» (Γαλ. 6,14), δηλαδή, «παρά μόνο στο σταυρό του Κυρίου μας Ιησού Χριστού».

Το βίωμα της εκκλησιαστικής ζωής, θεωρούμενο όπως παραπάνω, δηλαδή μέσω της μένουσας κατάστασης της χάριτος και όχι μέσω της πρόσκαιρης επικράτησης της μίας ή της άλλης εξωτερικής προτίμησης, που γέννησε το φρόνημα του σύγχρονου εγωκεντρισμού, δεν διαιρεί, αλλά ενώνει. Η Εκκλησία το αντλεί από το ταμείο της χάριτός Tης και για το λόγο αυτό δεν δέχθηκε, ούτε δέχεται τον μανιχαιστικό διαχωρισμό ψυχής και σώματος.
   

Το θέμα της σύγχρονης απαξίωσης του ανθρωπίνου σώματος με την καύση του, θυμίζει την υποτίμηση του σώματος από αιρετικές διδασκαλίες παρελθόντων αιώνων, που θεωρούσαν το σώμα ως «δεσμωτήριο» της ψυχής. Αντίθετα, η Ορθόδοξη Παράδοση, σέβεται ομοίως το σώμα με την ψυχή, το αγιάζει, το μυρώνει, το σαβανώνει, το μοιρολογεί, το διαβάζει και το ενταφιάζει, με τιμή και ιερή εξόδια ακολουθία, για να επιστρέψει εις «γην εξ ης ελήφθη» (Γεν. 3,19).
   

Η εσχατολογική προοπτική που ανοίγεται για τον χριστιανό με τη διαβεβαίωση του Κυρίου, ότι όποιος πιστεύει σε Εκείνον, «καν αποθάνη ζήσεται» (Ιωάν. 11,25), εκφράζεται ενδεικτικά με την παράδοση του ενταφιασμού, όπου τα σώματα «καθεύδουν» στον τάφο και αναμένουν την ανάσταση, κατά το πρότυπο του Ιδίου, ο οποίος σταυρώθηκε, ενταφιάσθηκε και αναστήθηκε. Γι᾿ αυτό και ο Ιερός Χρυσόστομος υπογραμμίζει ότι οι χώροι ενταφιασμού των κεκοιμημένων ονομάζονται «κοιμητήρια», διότι «οι τετελευτηκότες και ενταύθα κείμενοι, ου τεθνήκασιν, αλλά κοιμώνται και καθεύδουσιν» (P.G. 49, 349).
     

Επιπροσθέτως, τα Ιερά Λείψανα των Αγίων, τα οποία μυροβλύζουν και ευωδιάζουν, επιτελούν θαύματα και προμηνύουν την Ανάσταση (Αγ. Συμεών Νέος Θεολόγος), αγιάζουν τον τόπο και όσους βρίσκονται σε αυτόν (Μέγας Βασίλειος), κατατίθενται στην Αγία Τράπεζα του Ιερού Θυσιαστηρίου, στους Ιερούς Ναούς, καταδεικνύουν με τον πλέον περίτρανο τρόπο, όχι μονάχα την ιερότητα του ανθρωπίνου σώματος, μέσω των Ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας, αλλά και τη σπουδαιότητα της πράξεως του ενταφιασμού στη ζωή της.

Η Αγιογραφική και Πατερική Παράδοση της Εκκλησίας μας, οι διαχρονικές και αιώνιες αξίες της, το λειτουργικό βίωμα των χριστιανών με τις ποιμαντικές προεκτάσεις του, καθώς επίσης και τα Ιερά Λείψανα των Αγίων, καταδεικνύουν τον σεβασμό του σώματος και την ιερότητά του, υποδεικνύουν δε στον χριστιανό τη στάση που θα πρέπει να τηρεί για τη διαφύλαξή του.
     

Επί πλέον, ο ενταφιασμός του σώματος, οι περιθανάτιες και μεταθανάτιες φροντίδες των συγγενών, οι επισκέψεις στο μνήμα του προσφιλούς τους προσώπου στο Κοιμητήριο, λειτουργούν θεραπευτικά προς τους πιστούς και συντελούν στην πνευματική οικοδομή τους, καθώς αναλογίζονται το πεπερασμένο της ανθρώπινης ύπαρξης και αναστοχάζονται την προοπτική της εν Χριστώ Αναστάσεως. Ιδιαιτέρως τα Ιερά Μνημόσυνα επιτελούνται σε τακτές χρονικές στιγμές που έχουν καθορισθεί από την Ιερά Λειτουργική Παράδοση της Εκκλησίας, για την ανάπαυση των κεκοιμημένων, όπως ακριβώς και η μνημόνευσή τους στην Ιερή Πρόθεση της Εκκλησίας, κατά τη Θεία Λειτουργία.
   

Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης, με αφορμή τη γενικώτερη προβληματική που αναφύεται κατά διαστήματα, ως προς το ζήτημα της καύσεως των νεκρών, σπεύδει να υπενθυμίσει προς το φιλόθεο πλήρωμά της, ότι η μακραίωνη Εκκλησιαστική Παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το λειτουργικό Της βίωμα, καθώς επίσης τα στοιχεία που συνάγονται από τις τοπικές παραδόσεις της Μεγαλονήσου, μαρτυρούν υπέρ του ενταφιασμού και όχι υπέρ της καύσεως των σωμάτων.
   

Μαζί με αυτά η Τοπική μας Εκκλησία αισθάνεται την ανάγκη να επισημάνει προς κάθε άνθρωπο της Μεγαλονήσου, ότι σέβεται τις διάφορες επιλογές, αλλά προτρέπει και για την επίσκεψη σε κάποιο Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου υπάρχουν και εκτίθενται λάρνακες των αρχαίων προπατόρων μας Μινωιτών, οι οποίες μαρτυρούν περίτρανα ότι δεν έκαιγαν τα σώματα, αλλά τα τοποθετούσαν μέσα σ᾽ αυτές με τιμές σπονδών, φέροντες τα σώματα σε εμβρυακή στάση, για να επιστρέψει το σώμα στη γη, στην ίδια θέση που ήλθε ως έμβρυο στην κοιλία της μητέρας που το γέννησε.

Το ίδιο καθώριζε και ο Αρχαιοελληνικός Πολιτισμός, όπου η ταφική φροντίδα και η απόδοση τιμής στα νεκρά σώματα ήταν πράξη ιερή. Ο Πολιτισμός μας είναι πολιτισμός ταφής και όχι καύσεως ή λήθης των ανθρωπίνων σωμάτων.
Ευλαβείς χριστιανοί και τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Με τη Συνοδική μας αυτή Εγκύκλιο, η Εκκλησία της Κρήτης υπενθυμίζει στους Ορθόδοξους Κρήτες ότι, το διαχρονικό λειτουργικό βίωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, μας καλεί να σταυρώσουμε το θέλημα του εγωισμού, μάλιστα σε καιρούς ποικίλων ακαταστασιών και να τιμήσουμε αγόγγυστα την Παράδοση της Εκκλησίας, η οποία παραγγέλλει τον ενταφιασμό και όχι την καύση των νεκρών.
Σύμφωνα με τη μακραίωνη Ιερά Παράδοση της Αγίας μας Εκκλησίας, το λειτουργικό της βίωμα, την πολιτισμική κληρονομιά της Μεγαλονήσου, προτρέπομε τους χριστιανούς να αποφεύγουν πράξεις, οι οποίες αντιστρατεύονται το σώμα και δεν οικοδομούν (Α΄ Κορ. 10, 23• 6, 12).
Ο Απόστολος Παύλος σημειώνει: «ουδείς γαρ ποτέ την εαυτού σάρκα εμίσησεν αλλά εκτρέφει και θάλπει αυτήν, καθώς και ο Κύριος την εκκλησίαν, ότι μέλη εσμέν του σώματος αυτού, εκ της σαρκός αυτού και εκ των οστέων αυτού» (Εφ. 5, 29-30), δηλαδή, «κανείς ποτέ δε μίσησε τη δική του σάρκα, αλλά την τρέφει και την περιθάλπει καθώς και ο Χριστός την εκκλησία γιατί είμαστε μέλη του σώματός του από τη σάρκα αυτού και από τα οστά αυτού».
Η Ορθόδοξος Εκκλησία της Κρήτης προτρέπει όλα τα παιδιά της να μένουν πιστά στις Παραδόσεις της, έτσι ώστε να δοξάζεται το Όνομα του Θεού, «εν τω σώματι υμών και εν τω πνεύματι υμών, άτινά εστι του Θεού» (Α΄ Κορ. 6, 20), δηλαδή να δοξάζετε τον Θεόν «με το σώμα σας και με το πνεύμα σας, τα οποία είναι του Θεού», και να μαρτυρούμε πάντοτε και με κάθε τρόπο την ιερότητα του σώματος, που αποτελεί έμψυχη εικόνα και πλάσμα του Θεού.

Με τις σκέψεις αυτές, οι οποίες αποτελούν την έκφραση της πατρικής μας αγωνίας, αλλά και την ευθύνη μας, ως Ποιμένων, καταθέτομε την αλήθεια της Εκκλησίας μας, σας ευλογούμε πατρικά και σας ευχόμαστε να πορεύεσθε στον αγώνα της ζωής, με θάρρος και δύναμη, να σηκώνετε τον προσωπικό σας σταυρό, ως μετοχή στο Σταυρό του Κυρίου μας, ο οποίος οδηγεί στην Ανάσταση.
Καλό υπόλοιπο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και με υγεία και δύναμη Θεού να εορτάσομε την Αγία Ανάσταση!

Με πατρικές ευχές και εν Κυρίω αγάπη

† Ο Κρήτης Ειρηναίος, Πρόεδρος
† Ο Γορτύνης και Αρκαδίας Μακάριος
† Ο Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Ευγένιος
† Ο Κυδωνίας και Απoκoρωνoυ Δαμασκηνός
† Ο Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων Ειρηναίος
† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας Ευγένιος
† Ο Πέτρας και Χερρονήσου Γεράσιμος
† Ο Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος
† Ο Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου Ανδρέας

Σημείωσις: Η Εγκύκλιος αυτή να αναγνωσθεί στους Ιερούς Ναούς κατά την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως, 3η Απριλίου 2016. 

Rousou Mina

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.