Εορτάσθηκε στη Ρόδο η έλευση του Εβραϊκού έτους a.m. 5776 8 Αναμένονται την επόμενη εβδομάδα χιλιάδες αφίξεις Τούρκων για τον εορτασμό του Κουρμπάν Μπαϊράμ

Ησυχα και χωρίς τυμπανοκρουσίες η εβραϊκή κοινότητα της Ρόδου γιόρτασε, το βράδυ της περασμένης Κυριακής, την αλλαγή του έτους (Ros Hashana). Στη γιορτή, που διήρκεσε τρεις ημέρες, συμμετείχαν τόσο τα μέλη της τοπικής κοινότητας, όσο και εκατοντάδες τουρίστες. Την ίδια στιγμή, χιλιάδες μωαμεθανοί ετοιμάζουν ταξίδι προς τη Ρόδο για να γιορτάσουν το μεγάλο μπαϊράμι (Kurban Bayrami) που αρχίζει την προσεχή Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έξι ημέρες. Όλα αυτά, τη στιγμή που η Ορθοδοξία γιόρταζε την ύψωση του Τιμίου Σταυρού με εκδηλώσεις σε αρκετά σημεία του νησιού. Η ανάδειξη της πολυθρησκευτικότητας και πολυπολιτισμικότητας της Ρόδου, μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει για τον τόπο.
Η Ρόδος είναι σήμερα ένα από τα ελάχιστα μέρη σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου σ’ ένα τόσο μικρό κομμάτι γης μπορούν και συνυπάρχουν αρμονικά τόσο οι μεγάλες θρησκείες του πλανήτη, όσο και τα ισχυρά άλλα δόγματα. Το γεγονός αυτό αποτελεί μεγάλη κατάκτηση που επετεύχθη με το πέρασμα των αιώνων και παραμένει ως γνώση και σεβασμός στη διαφορετικότητα των ανθρώπων της τοπικής κοινωνίας. Ο σεβασμός είναι το χαρακτηριστικό εκείνο που τροφοδοτεί κι ένα διαρκώς αυξανόμενο ρεύμα τουριστών, που με τη σειρά τους ενισχύουν σημαντικά την τοπική οικονομία.

Παρόλα αυτά, ο θρησκευτικός τουρισμός ως προϊόν ελάχιστα έχει καλλιεργηθεί στην τοπική τουριστική βιομηχανία, παρά τις κατά καιρούς μεγαλόστομες σχετικές εξαγγελίες πολιτικών και στελεχών της αυτοδιοίκησης. Στις δεκαετίες που έχουν περάσει, είναι ελάχιστες οι πολιτικές που έχουν υλοποιηθεί και μάλιστα στο σύνολό τους αφορούν μόνο έθιμα της Ορθοδοξίας. Προφανώς, η Ορθοδοξία αποτελεί την πίστη της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων, ωστόσο υπό το πρίσμα της τουριστικής βιομηχανίας, είναι επιτακτική η υιοθέτηση σειράς πολιτικών που θα καλύπτουν τις ανάγκες ενός ευρέως φάσματος θρησκευτικών πεποιθήσεων.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι μήνες Μάρτιος και Απρίλιος πάντοτε συνοδεύονται από αφίξεις στη Ρόδο λόγω του Πάσχα των Καθολικών. Μάλιστα για την επόμενη σεζόν, ο εορτασμός ξεκινάει νωρίς (27 Μαρτίου 2016), συνεπώς και οι πρώτες αφίξεις θα γίνουν αισθητές από τις πρώτες κιόλας ημέρες της νέας τουριστικής περιόδου. Εκείνο που δεν είναι γνωστό, είναι πως νωρίτερα τον Μάρτιο θα τιμηθεί το Πάσχα των Εβραίων, που επίσης θα συνοδευτεί από αφίξεις αλλοδαπών τουριστών, ενώ τον Απρίλιο με το Πάσχα των Ελλήνων η κίνηση θα συνεχιστεί προς τα νησιά μας. Το Ραμαζάνι στο μήνα Ιούλιο και το Κουρμπάν Μπαϊράμ του μηνός Σεπτεμβρίου συνοδεύεται πάντοτε από μεγάλο αριθμό αφίξεων Μωαμεθανών στο νησί της Ρόδου. Εάν, δε, υπήρχε και σοβαρή προώθηση της Ρόδου ως προορισμός για την περίοδο των Χριστουγέννων, τότε αμέσως γίνεται αντιληπτό ότι η τοπική οικονομία θα ήταν ακόμα πιο ανθηρή.

Για να επιτευχθούν όλα αυτά χρειάζονται πρωτοβουλίες, πολιτικές, αλλά κυρίως χρειάζεται γνώση για τα έθιμα των ανθρώπων εκείνων που συγκατοικούν στη Ρόδο ή απλώς την επισκέπτονται προκειμένου να συνδυάσουν την πίστη τους με τις διακοπές τους.

Η πρωτοχρονιά
του Σεπτεμβρίου για τους Εβραίους

Μπορεί για όλο τον κόσμο το ημερολογιακό έτος να αλλάζει τα μεσάνυχτα της 31ης Δεκεμβρίου, ωστόσο η Εβραϊκή θρησκεία αναγνωρίζει περισσότερες πρωτοχρονιές κι αυτές αφορούν στοιχεία της πίστεως και της έλευσης των ανθρώπων στη γη. Το Ρος Ασσανα (Rosh Hashana) συμβολίζει το πέρασμα των ετών από την χρονιά κτίσεως του κόσμου (anno mundi). Το βράδυ της περασμένης Κυριακής εορτάσθηκε από τους Εβραίους της Ρόδου και από τους τουρίστες που είχαν βρεθεί στο νησί, η έλευση του έτους 5776.
Η τελετή ξεκίνησε με τη δύση του ηλίου (διότι το εβραϊκό ημερολόγιο ξεκινά με τη δύση του ηλίου, σύμφωνα με τη Γέννεση «και έγινεν εσπέρα και έγινε πρωί, ημέρα πρώτη») και διήρκεσε συνολικά τρία 24ωρα. Ολες οι γιορτές έγιναν στην Συναγωγή Kahal Shalom της παλιάς πόλης της Ρόδου, που για τους απογόνους του Αβραάμ αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της ελληνικής επικράτειας. Για το λόγο αυτό και το κρουαζιερόπλοιο Golden Iris (που πάντα αποπλέει από το Ισραήλ) διανυκτέρευσε προχθές στη Ρόδο, δίνοντας έτσι στους επιβάτες του την ευκαιρία να συνεορτάσουν με τα μέλη της Ισραηλίτικης Κοινότητας της Ρόδου.
Το Ρος Ασσανά, ως εορτή, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το Γιομ Κιππούρ, (Ημέρα Εξιλέωσης, 23 Σεπτεμβρίου 2015 – η ιερότερη γιορτή του Ιουδαϊσμού) και αποτελούν τις λεγόμενες Υψηλές Εορτές, ενώ οι ημέρες μεταξύ Ρος Ασσανά και Κιππούρ ονομάζονται Γιαμίμ Νοραϊμ (Ημέρες του Δέους) λόγω του υψηλού βαθμού θρησκευτικότητάς τους.

Όλα αυτά για τη Ρόδο θα έχουν ως θρησκευτικό επίκεντρο τη Συναγωγή Kahal Shalom (Εκκλησίασμα της Ειρήνης). Η τελευταία είναι η πιο παλιά Συναγωγή στην Ελλάδα και η μοναδική σε λειτουργία που απέμεινε στο νησί της Ρόδου από τις έξι Συναγωγές που υπήρχαν στην Εβραική συνοικία , «La Juderia» (=Εβραϊκή.).
Κτίστηκε το έτος 1577 και σήμερα χρησιμοποιείται τόσο ως ναός για τις μεγάλες Εβραϊκές γιορτές, όσο και ως μουσείο που δείχνει την πορεία των Εβραίων της Ρόδου στο διάβα του χρόνου. Στους ίδιους χώρους είναι αναρτημένοι πίνακες με τα ονόματα όλων εκείνων που μεταφέρθηκαν και χάθηκαν στα κολαστήρια των ναζιστών, στη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου.

Γάμοι Εβραίων
στη Ρόδο

Η ιστορικότητα της Συναγωγής της Ρόδου έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον αρκετών νεαρών ζευγαριών από το Ισραήλ που προγραμματίζουν την τέλεση των γάμων τους. Πρόκειται για μια εντελώς καινούργια πρωτοβουλία που υποστηρίζεται από την Ισραηλίτικη Κοινότητα της Ρόδου. Τα μέλη της προβάλλουν διαρκώς το νησί μας με σκοπό να προκαλέσουν το ενδιαφέρον για την τέλεση γάμων. Δεν είναι κάτι το εύκολο, καθώς δεν πρόκειται για μια απλή τελετή, αλλά με μεθοδικότητα και εργασία ίσως μπορέσουν να επιτύχουν το στόχο αυτό.

Χιλιάδες Μωαμεθανοί
στο νησί για το
Kurban Bayrami

Αποτελεί παράδοση για τους Τούρκους να έρχονται το μήνα Σεπτέμβριο στη Ρόδο για να εορτάσουν το Κουρμπάν Μπαϊράμ (Kurban Bayrami), δηλαδή τη γιορτή της θυσίας, τη μία από τις δύο πιο μεγάλες γιορτές του ισλαμικού κόσμου. Οι αφίξεις στη Ρόδο θα ξεκινήσουν από την προσεχή Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου και θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος της εβδομάδας, οι ημέρες της οποίας για τους Μωαμεθανούς είναι ημέρες αργίας. Οι αφίξεις θα γίνουν τόσο με το πλοίο καταμαράν King Saron που καθημερινά θα συνδέει τη Ρόδο με το Μαρμαρίς, όσο και με το κρουαζιερόπλοιο Aegean Paradise. Το τελευταίο τις ημέρες εκείνες θα είναι γεμάτο.

Μεγάλος θα είναι επίσης ο αριθμός των αφίξεων πολυτελών σκαφών αναψυχής, που θα προσεγγίσουν και θα δέσουν στο λιμάνι της Κολόνας, αλλά και στη νέα μαρίνα Ρόδου. Την τιμητική τους θα έχουν και τα μικρά νησιά του νομού, με τη Σύμη και τη Λέρο να λαμβάνουν τη «μερίδα του λέοντος» από τις αφίξεις των Τούρκων.
Στο Κοράνι, η λέξη «kurban» είναι συνώνυμη της λέξης kurbiyyet (κουρμπιγιέτ) που σημαίνει εγγύτητα ή προσέγγιση. Θα πει πλησιάζω κάτι. Με την θρησκευτική έννοια οι Μωαμεθανοί με το Κουρμπάν Μπαϊράμ «πλησιάζουν τον Allah». Ο εορτασμός περιλαμβάνει μια θυσία (όπως η σφαγή των αμνών στη Χριστιανοσύνη) και γίνεται για να δοξαστεί ο Allah. Μία από τις παραδόσεις που συνοδεύουν την αιτία της θυσίας βρίσκεται στο Κοράνι, όπου ο Ιbrahim, είναι ένας προφήτης. Το όνομά του αναφέρεται σε πολλά εδάφια. Ο Allah τον είχε επιλέξει ως προφήτη και του είχε δώσει το επίθετο Halil που σημαίνει φίλος επειδή ήταν ειλικρινής. Για πολλά χρόνια ήταν άτεκνος. Μια μέρα, ενώ προσευχόταν στον Θεό, του είχε υποσχεθεί να του θυσιάσει το πιο αγαπημένο του πρόσωπο, εάν του δώσει έναν γιο και ο Αllah εισάκουσε την προσευχή του.
Το «Κουρμπάν» για τους Τούρκους είναι ένα μέσο κοινωνικής αλληλεγγύης που προσφέρει το Ισλάμ στην ανθρωπότητα. Οι φτωχοί χαμογελούν, τα μίση και τα πάθη ξεχνιούνται και αντικαθιστούνται από τη φιλία και την ειρήνη.
Η Γιορτή της Θυσίας σημαίνει και τετραήμερη αργία για τους μουσουλμάνους.

Η πίστη είναι τρόπος ζωής
Το ρεπορτάζ της «Δημοκρατικής» έχει στόχο να αναδείξει ότι η Ρόδος δεν αποτελεί απλώς και μόνο ένα τουριστικό προορισμό, με πολυτελή ξενοδοχεία και όμορφη φύση. Είναι ένας τόπος που διαχρονικά αποτελούσε σταυροδρόμι πολιτισμών και ως τέτοιο παραμένει ως σήμερα.
Ισως η εξέλιξη της τεχνολογίας να έχει απομακρύνει τους πιστούς όλων των θρησκειών μακριά από τους ναούς και τα διδάγματά τους, ωστόσο οι παραδόσεις των λαών παραμένουν αναλλοίωτες. Οι ίδιες αυτές παραδόσεις είναι που φέρνουν στο νησί χιλιάδες κόσμου. Αυτές τις χιλιάδες του κόσμου έχουμε υποχρέωση να υποδεχθούμε σωστά και να τους παρέχουμε όλες τις δυνατότητες ώστε να λειτουργήσουν τα πιο ειλικρινή και ειρηνικά τους έθιμα. Μόνο με τον τρόπο αυτό και με ανάλογες πολιτικές, θα μπορέσει η Ρόδος να διατηρηθεί στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι ως ένας προορισμός αξιώσεων, που θα βρίσκεται πάντα πάνω από τον ανταγωνισμό.

 

Χατζηγιάννης Μ

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.