Τη μεγάλη ασκητική μορφή του Αγίου Ιωάννη του Σιναΐτη, συγγραφέα της Κλίμακος, προβάλει η Εκκλησία την Δ’ Κυριακή των Νηστειών.

Οι άγιοι είναι τα πνευματικά πρότυπα των χριστιανών· ο βίος και το παράδειγμα τους συνολικά αποτελούν μια πνευματική ενδυνάμωση των πιστών στον αγώνα της κατά Χριστόν τελειώσεως. Συγκεκριμένα το παράδειγμα του μεγάλου ασκητού του 6ου αιώνος, Αγίου Ιωάννου του Σιναϊτου, μας δείχνει με ενάργεια πως το φρόνημα της Εκκλησίας είναι ασκητικό. Ο αγώνας άλλωστε στο στάδιο της Αγίας και μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι κοπιώδης και ανοδικός. Η ασκητική βιοτή είναι καθολική υπόθεση των χριστιανών, δεν αφορά δηλαδή μόνο στην ζωή των μοναχών. Δεν υπάρχει άλλωστε άλλο Ευαγγέλιο και άλλες εντολές για τους μοναχούς και διαφορετικές για τους λαϊκούς. Για τους λόγους αυτούς η Εκκλησία προβάλλει το παράδειγμά του την Δ’ Κυριακή των νηστειών. Μια Κυριακή πριν, έχει προηγηθεί η προσκύνηση του Τιμίου Σταυρού. Η ασκητική ζωή είναι Σταυρός· μα ο Σταυρός είναι χαρά και Ανάσταση . «Ἰδού γαρ ἦλθε διὰ τοῦ Σταυροῦ χαρά ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ».

Ο Άγιος Ιωάννης έζησε τον 6ο μ.Χ. αιώνα που είναι ο χρυσούς αιώνας του μοναχισμού. Βρίσκεται ήδη σε άνθηση ο μοναχισμός στο Βυζάντιο· έχει παγιωθεί το κοινοβιακό σύστημα στην μοναστική πολιτεία, εν αντιθέσει με τους 4ο και 5ο αιώνα που ο μοναχισμός στην Σιναϊτική Χερσόνησο και γενικότερα στην Εγγύς Ανατολή απαντάται με την μορφή μεμονομένων ασκητών. Μιλάμε δηλαδή για μια λαμπρά περίοδο του μοναχισμού. Μία αντιξοότητα, βέβαια, που αντιμετώπισε η Εκκλησία, κυρίως στην περιοχή της Παλαιστίνης, την εποχή δράσεως του Αγίου μας είναι ο όψιμος Ωριγενισμός, κύριος εκφραστής του οποίου ήταν ο Ωριγενιστής Πατριάρχης Ιεροσολύμων Μακάριος. Ο όψιμος ωριγενισμὸς, λοιπόν, είναι ἡ μόνη ηχηρή παραφωνία στην εποχή ακμής του μοναχισμού που ζει ο Άγιος.

Εκκλησία Online

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.