Το χριστιανικό ήθος ως υπέρβαση των προκαταλήψεων του κόσμου Θρησκευτικά Β΄ Λυκείου Απαντήσεις ερωτήσεων σχολικού βιβλίου σχ. βιβλίο (σελ. 160).

Λύκειο: 10.000 μαθήματα με βίντεο-διδασκαλία για όλο το σχολικό έτος μόνο με 180 ευρώ! Μελέτη όπου, όποτε και όσο εσύ θες! Διδάσκουμε μεθοδικά σε βίντεο τη θεωρία του σχολικού βιβλίου και λύνουμε όλες τις ασκήσεις Δημιουργούμε συνεχώς νέα βίντεο με διδασκαλία για τις εκπαιδευτικές σου απαιτήσεις Παίζουμε και μαθαίνουμε με on line test αξιολόγησης & SOS διαγωνίσματα προσομοίωσης για τις εξετάσεις Λύνουμε απορίες ζωντανά on line καθημερινά 3 μ.μ. – 8 μ.μ.

www.arnos.gr …Πράξεις Παιδείας! 18.Το χριστιανικό ήθος ως υπέρβαση των προκαταλήψεων του κόσμου – Σύγχρονες θεολογικές ζυμώσεις Περίληψη Το φαινόμενο της προκατάληψης, που έχει διαχρονική πορεία, διαμορφώνει στερεότυπα, χωρίς τη δύναμη της λογικής και της κριτικής σκέψης, υποκινούμενο από συμφέροντα και αδικίες. Πολλές ήταν οι διακρίσεις φυλετικές, κοινωνικές, θρησκευτικές, πολιτισμικές που οδήγησαν σε περιθωριοποιήσεις ατόμων και ομάδων κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Ο Χριστιανισμός αγωνίστηκε και εξακολουθεί να αγωνίζεται για την καταπάτηση των διακρίσεων και των προκαταλήψεων, προκειμένου να επικρατήσει η αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπινων σχέσεων, η ειρήνη, η ισότητα, η αλληλεγγύη μέσα στις εκάστοτε κοινωνίες. Μάλιστα, το Οικουμενικό Πατριαρχείο καταδίκασε ως αίρεση τον εθνοφυλετισμό που διασπούσε το ενιαίο σώμα του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία ζητά από τα μέλη της να μιμηθούν τον Κύριο που σταυρώθηκε αδιάκριτα για όλη την ανθρωπότητα. Με την πάροδο του χρόνου εμφανίστηκαν πολλά εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα, με σκοπό την καταπολέμηση των διακρίσεων και των ρατσιστικών τάσεων. Παράλληλα, αναπτύχθηκαν διάφορα θεολογικά ρεύματα ενάντια στην αδικία και στις προκαταλήψεις, όπως η πολιτική θεολογία, η θεολογία της απελευθέρωσης, η θεολογία της ελπίδας, η υπαρξιακή θεολογία, η φεμινιστική και η μαύρη θεολογία. Τέλος, ο χριστιανισμός έχει υποχρέωση να μην αγνοεί το φαινόμενο της παθογένειας αυτής αλλά να αγωνίζεται και να παλεύει για τη λύση του. Βασική Ιδέα: Η Ορθόδοξη Εκκλησία με τα μέλη της, ακολουθώντας το παράδειγμα της ζωής και του σκοπού του Κυρίου, αγωνίζεται για την καταπολέμηση και την εξάλειψη των όποιων προκαταλήψεων παρατηρούνται σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, αποβλέποντας στην επικράτηση της αρμονίας, της ειρήνης και της αλληλεγγύης μεταξύ των ανθρώπων. Απαντήσεις των ερωτήσεων του βιβλίου (σελ.160) 1. Αναφέρετε περιπτώσεις προκατάληψης στην καθημερινή σας ζωή. Τι αποτελέσματα έχουν; Στην καθημερινή μας ζωή κρίνουμε ανθρώπους χωρίς να τους γνωρίζουμε και διατυπώνουμε απόψεις γι’ αυτούς χωρίς κριτική ικανότητα, λογική και έλεγχο. Η προκατάληψη διαμορφώνει στερεότυπα, που δικαιολογούνται από συμφέροντα και αδικίες. Αναφέρουμε ως παράδειγμα τις ρατσιστικές διαφορές μεταξύ λευκών και μαύρων, το ρατσισμό ανώτερων και κατώτερων κοινωνικών τάξεων, στερεότυπα για λαούς που χαρακτηρίζονται ως βάρβαροι ή πολιτισμένοι, το θρησκευτικό ρατσισμό, τη θεώρηση ότι ο άντρας είναι ανώτερος από τη Σολωμού 29 Αθήνα  210.38.22.157  210.38.22.495 On-line Φροντιστήριο www.arnos.gr [email protected] 1

www.arnos.gr …Πράξεις Παιδείας! γυναίκα (πατριαρχική κοινωνία). Το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να καλλιεργείται μέσα μας μίσος και απέχθεια για πρόσωπα ή ομάδες που μας εμποδίζουν να ζούμε αρμονικά και ειρηνικά μεταξύ μας, στηριζόμενοι στην αγάπη και στην αλληλεγγύη. 2. Γιατί και πώς εκδηλώθηκαν οι σύγχρονες θεολογικές ζυμώσεις; Ο σύγχρονος δυτικός πολιτισμός με την ανάπτυξη της δημοκρατίας και της επιστήμης από τη μια αλλά και των γενοκτονιών, των παγκόσμιων πολέμων και της οικονομικής εκμετάλλευσης από την άλλη, αντιμετώπισε ένα στάσιμο θεολογικά Χριστιανισμό. Ο δυτικός Χριστιανισμός μετά το 17ο αιώνα περιορίστηκε σ’ έναν αντιδραστικό ρόλο προσπαθώντας να διατηρήσει τα κεκτημένα του. Η Ορθόδοξη Εκκλησία ήταν για πολιτικούς και κοινωνικούς λόγους ανίκανη να αντιδράσει ουσιαστικά. Έτσι, ο αγώνας για μια καινούργια κοινωνία χωρίς διακρίσεις, αδικίες και προκαταλήψεις αναλήφθηκε από τα διάφορα κοινωνικά και εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα και φάνηκε να εγκαταλείπεται από το Χριστιανισμό. Μπροστά σ’ αυτές τις εξελίξεις πολλοί σύγχρονοι δυτικοί θεολόγοι μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο προσπάθησαν να βγάλουν τον Χριστιανισμό από το τέλμα. Έτσι, αναπτύχθηκαν θεολογικά ρεύματα που ανανέωσαν τον αγώνα ενάντια στην αδικία και την προκατάληψη. Τότε διαμορφώθηκε στην Ευρώπη η «πολιτική θεολογία», η θεολογία της απελευθέρωσης, η θεολογία της ελπίδας, η υπαρξιακή θεολογία, η φεμινιστική θεολογία, η μαύρη θεολογία. Πάντως ο Χριστιανισμός έχει υποχρέωση να μην αγνοεί την προκατάληψη και την αδικία ως ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό πρόβλημα και να παλεύει για τη λύση του. Έτσι, η ορθόδοξη θεολογία παρακολουθεί με ενδιαφέρον τις σύγχρονες θεολογικές κινήσεις και διαλέγεται γόνιμα μ’ αυτές στο δικό της ιστορικό χώρο. 3. Ποια πρέπει να είναι η στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι στην προκατάληψη και αδικία; Ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες μπορεί να αναλάβει η Εκκλησία; Ο Χριστιανισμός γενικά διαμόρφωσε σταδιακά τις συνειδήσεις με το να δώσει το παράδειγμα για την υπέρβαση των προκαταλήψεων μέσα στο δικό του χώρο. Έτσι, στο κοινόβιο υπάρχει ισότητα μεταξύ των ανθρώπων, ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία συνέχισε την οργάνωση της ζωής της γύρω από την Ευχαριστία, ξεπερνώντας αυστηρά τους κοινωνικούς και εθνικούς ο διαχωρισμούς. Τον 19 αιώνα το Οικουμενικό Πατριαρχείο καταδίκασε ως αίρεση τον εθνοφυλετισμό που διασπούσε το ενιαίο σώμα του Χριστού. Η Εκκλησία γνωρίζει πολύ καλά πως τα μέλη της διακρίνονται από αδυναμία και αμαρτωλότητα, ώστε να παρατηρούνται σημάδια προκατάληψης και ανάμεσα στους χριστιανούς, κάτι που είναι καταδικαστέο. Οφείλουν λοιπόν, οι πιστοί να έχουν ως πρότυπο και παράδειγμα τον Κύριο, που θυσιάστηκε για όλους μας, χωρίς διακρίσεις και χωρίς εξαίρεση. Η Εκκλησία μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες διαφωτίζοντας τους πιστούς πάνω στα θέματα αυτά, κατευθύνοντάς τους σε μια κοινωνία χωρίς προκαταλήψεις, που καταπατά το ρατσισμό και την όποια φυλετική ή κοινωνική διάκριση. Η Εκκλησία ζητά να υπάρχουν αρμονικές σχέσεις μεταξύ των πιστών, Σολωμού 29 Αθήνα  210.38.22.157  210.38.22.495 On-line Φροντιστήριο www.arnos.gr [email protected] 2

www.arnos.gr …Πράξεις Παιδείας! πνεύμα αγάπης και αδελφοσύνης. Για όλα τα παραπάνω απαιτείται προσωπική συμμετοχή και πρωτοβουλία τόσο του κλήρου όσο και του λαού. Επιμέλεια: Μαρία Καρυτινού Σολωμού 29 Αθήνα  210.38.22.157  210.38.22.495 On-line Φροντιστήριο www.arnos.gr [email protected] 3

Εκκλησία Online
Αποστολή
Αξιολόγηση επισκεπτών 0 (0 ψήφοι)

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.