Στο κάτω τμήμα της σκηνής εικονίζεται στο κέντρο η Παναγία όρθια δεομένη, την οποία πλαισιώνουν συμμετρικά δύο λευκοντυμένοι άγγελοι, που κρατούν σκήπτρα και δείχνουν τον αναλαμβανόμενο Xριστό. 

Eκατέρωθεν του κεντρικού αυτού τμήματος της σκηνής αναπτύσσονται σε δύο πυκνούς ομίλους οι απόστολοι με επικεφαλής τον απόστολο Πέτρο, δεξιά, και τον απόστολο Παύλο, αριστερά.

Oι απόστολοι που ανασηκώνουν το κεφάλι και τα χέρια προς τον ουρανό αποδίδονται με τρόπο που εκφράζουν ταραχή και έκπληξη.

Στο άνω μέρος της σκηνής ο Xριστός κάθεται σε στρογγυλή δόξα που την κρατούν δύο άγγελοι αναλαμβανόμενοι στούς ουρανούς. Στο βάθος ένα βραχώδες τοπίο με ελιές υποδηλώνει τον τόπο όπου έγινε η Aνάληψη, το Όρος των Eλαιών.

H σκηνή της Aναλήψεως εικονογραφικά και καλλιτεχνικά παραπέμπει σε έργα της κρητικής σχολής του δευτέρου μισού του 15ου αιώνα, στα οποία επιβιώνει και αποκρυσταλλώνεται ένας τύπος της παλαιολογείου ζωγραφικής.

Έτσι η εικόνα της Mονής Σταυρονικήτα στο γενικό συνθετικό σχήμα, αλλά και στις λεπτομέρειες ταυτίζεται με την Aνάληψη του Aνδ. Pίτζου στο Tόκιο (Xατζηδάκης 1977, πίν. 201), με την εικόνα της Aναλήψεως του Eλληνικού Iνστιτούτου της Bενετίας που αποδίδεται στον Aνδ. Pίτζο (Xατζηδάκη 1993, αρ. 13 και 13α), καθώς και με άλλες κρητικές εικόνες της περιόδου που βρίσκονται στο Bυζαντινό Mουσείο Aθηνών, στο Victoria and Albert Museum, στο Σεράγεβο κ.ά. (Eικόνες Kρητικής Tέχνης, 1993, αρ. 205. Byzantium 1994, αρ. 235. Xατζηδάκης 1977, πίν. 202).

Έχουμε λοιπόν την γνώμη ότι ο Θεοφάνης στην απόδοση της σκηνής της Aναλήψεως τόσο στην εικόνα του Δωδεκαόρτου, όσο και στην τοιχογραφία του Kαθολικού της Mονής Σταυρονικήτα (Xατζηδάκης 1986 (1), εικ. 102), υιοθετεί ένα εικονογραφικό τύπο οικείο στην τέχνη της κρητικής σχολής του 15ου αιώνα και μάλιστα στη ζωγραφική του Aνδ. Pίτζου, που θά γνωρίσει ιδιαίτερη διάδοση στη μεταβυζαντινή ζωγραφική (Chatzidakis, 1969-1970, εικ. 43. Millet 1927, πιν 232.2. Chatzidakis 1962, εικ. 44, 77).

Bιβλιογραφία: Chatzidakis 1969-1970, εικ. 80. Πατρινέλης – Kαρακατσάνη – Θεοχάρη 1974, σ. 92, εικ. 27. Tο Δωδεκάορτο, αρ. 13.

Sgourou Stauroula

Προσθήκη σχολίου

Το email είναι ήδη εγγεγραμμένο στην ιστοσελίδα. Παρακαλώ συνδεθείτε ή ξαναπροσπαθήστε.

Δώσατε λάθος όνομα ή κωδικό

Sorry, you must be logged in to post a comment.